Boekbespreking; EEN MOESTUIN BEGINNEN

Pagina’s            176
Prijs;                 € 21,99

Auteur

Silke Kluth is een Duitstalige journaliste en redactrice met als specialiteit landbouwkundige onderwerpen en alles wat met moestuinieren van doen heeft.
Daarnaast is ze een fanatiek wandelaar, vaak in het Zwarte Woud en heeft ze als hobby en specialiteit de wereld van de insecten.

Inhoud

De moestuinboeken zijn de laatste jaren in ruime mate voorhanden. Het is dan ook knap als je in deze traditie iets kunt afleveren wat vernieuwend is. Deze vernieuwing zit hem dan vooral in de vormgeving van het boek die erg verfrissend is. De toegepaste teksten zijn telkens in meerdere kleuren en formaten. Je zou denken dat het boek daardoor rommelig of onrustig wordt maar niets is minder waar. Het geheel krijgt hierdoor een eigentijdse indruk en zal daardoor de jongeren zeker aanspreken.

De inhoud is chronologisch opgezet en dat is altijd gemakkelijk als het moet aansluiten bij de praktijk van alledag. Het begint in de lente en beschrijft zo tweemaal 4 seizoenen de moestuinactiviteiten. In deze twee jaar wordt gestart met eenvoudige moestuinperken die langzamerhand toenemen in moeilijkheidsgraad. Dit alles wordt in zeer leesbare stukjes tekst gezet waarbij een compliment aan de vertaalster Geeske Bouman van Scribent zeer op zijn plaats is. Door het uitgebreide register is het eenvoudig om zaken op te zoeken per onderwerp.

Door het hele boek heen wordt de tekst afgewisseld met vele foto’s en kleurrijke illustraties, soms bedoeld als uitleg bij de tekst en soms als verfraaiing. Ook deze afwisseling maakt het boek tot een prettig leesbaar boek.
De informatieve waarde van dit boek is daarnaast van een hoog gehalte voor een ‘beginners’-moestuinboek. Oké er bestaan boeken die meer gewassen beschrijven en nog dieper op zaken ingaan maar dit boek levert voor een beginnende moestuinier meer dan voldoende info voor een gedegen start. Per gewas of groente worden er vele aanbevelingen gedaan voor goede bruikbare soorten en vaak wordt in de tekst verwezen naar specialistische pagina’s voor als je meer wil weten. Naast de meest gangbare groenten is er ook ruim aandacht voor kruiden en voor de meest gebruikte fruitsoorten inclusief kleinfruit.
Verder worden er in ieder seizoen aanwijzingen gegeven voor als de startende moestuin op een terras of het balkon is gelegen.

Tot slot

Een verfrissend moestuinboek wat vormgeving betreft en wat de inhoud betreft biedt dit boek meer als de titel doet vermoeden. Meer dan voldoende informatie dus in een eigentijdse lay-out.