Boekbespreking; URBAN FARMING

Uitgeverij;         Aerial Media Company
ISBN;               9789402600728
Jaartal;             2015 oktober
Pagina’s           192
Prijs;                 € 28,95

Auteurs

Vanaf 1995 werkt Hans Clauzing als zelfstandig fotograaf met als specialisatie en sterke kant groen en tuinen. Bladen als Groei & Bloei, Bloem & Plant, Tuin & Landschap en Home and Garden maken gebruik van zijn fotografeer- en schrijfkwaliteiten. Daarnaast verzorgt hij ook lezingen met deze beelden en geeft hij workshops botanische fotografie. Nuno Clauzing heeft als passie fotografie en vanaf 2014 is hij in de voersporen van zijn vader getreden en werkt hij vanuit zijn bedrijf Nuno Clauzing Photography.
Daarnaast is hij erg reislustig en liefhebber van de Verenigde Staten.

Inhoud

In dit boek staan een 25-tal voorbeelden van projecten die onder de noemer Urban Farming kunnen worden geschaard. Dat deze trend meer is dan de letterlijke vertaling stadslandbouw geeft het boek prachtig weer. De nadruk ligt op de visuele presentatie en de voorbeelden zijn afkomstig uit Nederland en België, New York en Engeland. Het boek is engelstalig en gezien de nadruk op de afbeeldingen hoeft dit geen belemmering te zijn.
De foto’s geven een goed beeld van de locaties, vaak braakliggende gronden of daktuinen die zijn omgetoverd tot groene oases waar groenten, fruit en bloemen worden geteeld en waartussen soms wat kleinvee scharrelt. De plaatjes hiervan zijn oogstrelend en al bladerend en kijkend komt het enthousiasme waarmee op deze plaatsen wordt gewerkt vanzelf bij de ‘lezer’ binnen.

In het boek wordt ook duidelijk dat er veel variatie is in de achtergronden of de doelstellingen van dergelijke projecten. Sommigen werken vanuit een ideaal en hebben hoofdzakelijk de eigen deelnemers of de lokale consument als afzetmarkt, anderen zijn meer commercieel en werken ook voor winkels en horeca. In alle gevallen zijn het wel sociale ontmoetingsplaatsen waar wordt samengewerkt aan een groen doel en waar individuen maar ook diverse culturen elkaar ontmoeten. Ook dit aspect komt goed in beeld.

Het boek bevat natuurlijk slechts een deel van die projecten die er wereldwijd zijn. De innovatieve projecten met bijvoorbeeld LED verlichting en stapelbare groeiplaatsen, toch ook een stevige stroming binnen de stadslandbouw komt helaas niet aan bod. Mogelijk kan een deel twee hier meer aandacht aan besteden en ook voorbeelden uit andere werelddelen laten zien.

Tot slot

Een erg mooi boek die de laatste trend van de stadslandbouw duidelijk in beeld brengt en die voor vele lezers inspirerend zal werken. Ik vermoed en hoop dat het fenomeen stadslandbouw nog in de kinderschoenen staat en dat er nog vele ontwikkelingen aan kunnen worden toegevoegd zodat we later kunnen zeggen aan de hand van dit boek…..zo begon het weet je nog.

U moet eerst inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Volg ons of like ons!

Webdesign by 1place4ads.nl