Boekbespreking; INSPIRERENDE TUINIDEEËN

TYPE;       hardcover
ISBN;       978 94 026 0044 5
Jaartal;     2015 april
Pagina’s;  192
Prijs;        € 22,50

Auteur
Vanaf 1995 werkt Hans Clauzing als zelfstandig fotograaf met als specialisatie en sterke kant groen en tuinen. Bladen als Groei & Bloei, Bloem & Plant, Tuin & Landschap en Home and Garden maken gebruik van zijn fotografeer- en schrijfkwaliteiten. Daarnaast verzorgt hij ook lezingen met deze beelden en geeft hij workshops botanische fotografie.

Inhoud
De afgelopen 20 jaar heeft Hans Clauzing vele tuinen en kwekerijen bezocht en hierover gepubliceerd. Dit boek is een bundeling daarvan en bevat 46 tuinen en kwekerijen die worden weergegeven in woord en beeld. Al deze locaties zijn te bezoeken, al dan niet op afspraak. In dit opzicht bevat dit boek al een toegevoegde waarde ten opzichte van het huidige aanbod.
De bedoeling van dit boek is te dienen als inspiratiebron en om te genieten van eigentijdse tuinen. Daar is de auteur ook meer dan in geslaagd. De plaatjes en verhalen boeien en vertellen zonder uitzondering met telkens wel een persoonlijke noot. Dit prikkelt dan ook om daar op bezoek te gaan. Opvallend hierbij is dat er geen tuineigenaren of kwekers in beeld komen, des te meer groen, planten, bloemen en ook dieren. In de verhalen overigens komen zij wel ruimschoots aan bod.

De beschreven locaties zijn eigentijdse tuinen. Wat sfeer betreft zijn het tuinen en groene ruimtes met overwegend een romantische inslag, veel boogjes, trellisschermen en perkjes met bloemen, kleurrijk en telkens de nadruk op de groene elementen. Een strakke minimalistische tuin in de kleuren zwart en wit tref je in dit boek niet aan.
Het overgrote deel van de tuinen en kwekerijen die aan bod komen in dit boek zijn gelegen in Noord- en Zuid-Holland. Daarmee zou ik dit boek dan als deel 1 willen bestempelen en tegelijk reclame maken voor de volgende delen, waar ik nu al naar uitkijk, met locaties uit het oosten en zuiden des lands en natuurlijk ook uit België en wie weet waar nog meer.

Tot slot
Het hele boek deed mij denken aan boeken van een kwart eeuw geleden van de hand van Elisabeth de Lestrieux die zij maakte in combinatie met fotograaf Kees Hageman. Je geniet van de prachtige tuinen en borders, je bent jaloers op mooie effecten die jou niet lukken en zodra je het boek uit hebt verlang je alweer naar een vervolg. Kortom een geslaagd boek.

U moet eerst inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Volg ons of like ons!

Webdesign by 1place4ads.nl